سلام!
ببخشید اگه این مقاله خیلی رسمی یا جدی نیست، عمداً سعی کردم با لحن خودم بنویسم و تجربهام رو همونطوری که بود منتقل کنم.
اولین برخورد با کلود
امروز داشتم توی یوتیوب میچرخیدم که دیدم تقریباً همه ویدیوها درباره Claude هستن. تا اون لحظه اسمش رو هم نشنیده بودم، برای همین رفتم جستوجو کردم.
کلود یک دستیار هوش مصنوعیه که توسط شرکت Anthropic ساخته شده. از چیزی که خوندم، تمرکز اصلیشون روی ایمنی و دقته یعنی بیشتر از اینکه فقط باهوش باشه، سعی کردن مطمئن و قابلاعتماد باشه.
سیستم توکن (منو کشته)
توی جستوجوم به یه مطلب برخوردم که برام جالب بود:
کلود مثل بعضی از چتباتها محدودیت «۵ پیام» نداره و به جاش بر اساس توکن کار میکنه. یعنی هم چیزی که تو مینویسی، هم جوابی که کلود میده، هر دو توکن مصرف میکنن.
یه نکتهای که فهمیدم اینه که اگه پرامپتت واضح و مستقیم باشه، کلود کمتر نیاز داره «فکر کنه» تا منظور رو بفهمه و این میتونه کمک کنه جواب بهتری بگیریم. ولی پرامپت طولانیتر یعنی خودِ ورودی هم توکن بیشتری مصرف میکنه، پس یه تعادلی هست.
رابط کاربری (o ma god)
بعد از ثبتنام، با محیط کاربریش روبهرو شدم. راستش رو بخواید، واقعاً شاهکاره. یه شباهتی به ChatGPT داره ولی به نظرم خیلی شیکتر و تمیزتره.
یه چیزی که نظرم رو جلب کرد، تنظیم Effort بود. یعنی میتونی بگی کلود چقدر روی جواب «فکر» کنه. برای سوالهای ساده نیازی نیست کلی توکن مصرف بشه، این گزینه کمک میکنه بهینهتر ازش استفاده کنی.
قابلیت Projects
این بخش رو فکر نمیکنم زیاد توضیحی بخواد چون اگر قبلا با چت بات ها کار کرده باشید میدونید ولی اگر نمیدونید یعنی سلام!
ببخشید اگه این مقاله خیلی رسمی یا جدی نیست — عمداً سعی کردم با لحن خودم بنویسم و تجربهام رو همونطوری که بود منتقل کنم.
Claude Code — یه ابزار خط فرمانه که برای کدنویسی طراحی شده. یعنی به جای اینکه توی چت باهاش کار کنی، مستقیم توی محیط کدنویسیت ازش استفاده میکنی. بو برای مثال بهش یک فولدر میدی و میگی که بیا فلان قابلیت رو به این اضافه کن، فایل هارو تحلیل میکنه، بررسی میکنه، درخواست رو دربارش فکر میکنه ، چند سوال برای بهبدد نتیجه میپرسه و در آخر خودش کد هارو میزنه و میزاره توی فایلات خودکار و حتی خودش دیباگ و تست هم معمولا میکنه و تمام.
Claude in PowerPoint / Excel — مستقیم توی PowerPoint یا Excel بهش دسترسی میدی و میتونی ازش بخوای اسلاید بسازه یا توی جداول کمکت کنه.
Cowork — یه ابزار دسکتاپه که بیشتر برای افرادیه که برنامهنویس نیستن. با فایلها و تسکهای روزمره کمکت میکنه — یه جورایی مثل یه دستیار شخصی روی لپتاپ یا کامپیوتر هست.
جمعبندی
هنوز دارم کشفش میکنم، ولی اولین تجربهام خیلی مثبت بود.
تنها نکته منفیش هم بنظرم اشتراک رایگانش بود که خیلی محدودیت داشت که آدم رو افسرده میکرد برای اولین بار و اینا.
ولی در کل عالی بود و من که خودم خیلی دوسش داشتم.